Wednesday, May 9, 2012

coretan hati buat mak baba


gambar hiasan sahaja

maaf sekiranya entri kali ini begitu panjang dan hanya berupa luahan hati..sebenarnya entri ni istimewa untuk mak baba saya..harapnya mak baba bacalah ya..kepada kwn2 anda dipersilakan utk terus setia membaca ataupun meninggalkan blog ni shj..ceh~ guna taktik lama nak tarik simpati..hee..:D

saya kira mesti ramai yang terkejut dengan fatwa baru yang telah dikeluarkan berkenaan pengharaman sambutan hari ibu..
dan ramai juga yg berpandangan hari ibu seharusnya disambut setiap hari dan tidak mengenal erti waktu..adalah tidak wajar juga apabila ibu yang selama ini membesarkan kita dengan penat lelah, mengerah keringat membantu ayah ( pd ibu bekerjaya) mengumpul belanja dan biaya keluarga, memastikan keselesaan dan kecukupan keluarga hanya disambut sekali, sehari setiap tahun..dan saya rasa semua org dpt fikir betapa tidak adilnya kita selama ni terhadap mak ayah kita kan..

tengah dengar lagu baru maher zain ( number one for me)..:D..

lirik yang menarik dan menyentuh hati..dan tiba2 saya teringat masa zaman kecik2 saya dulu..tiba-tiba rasa bersalah dan kesian dengan mak baba..sepanjang 22 tahun saya hidup, kalau ditolak perbuatan nakal zaman kanak2 + cerita-cerita waktu melewati usia remaja ---> hinggalah sekarang saya tak tahu berapa tahun yang sebenarnya saya betul-betul berbakti pada mak ayah dan berbuat kebaikan pada mereka.

 dulu saya seorang kanak-kanak yang pasif,kuat merajuk, pendiam tapi pemberontak ...mcmana tu?. pendiam tapi pemberontak ?..kesan 13 jahitan di buku lali saya masih lagi ada..kalau ckp dgn mak, mak akan jawab biasalah 'budak baik' mcm tu la..

adik beradik saya boleh dikatakan agak ramai dlm 7 orang..jadi kami selalu berebut barang..pening mak baba dibuatnya..tp senjata mak nak leraikan kami guna gunting je..berebut baju dia gunting baju bagi sorang sebelah, berebut tengok tv , dia gunting wayar tv..adil semua org tak yah tgk tv..disebabkan dia pernah jadi cikgu kemahiran hidup dulu kat sekolah jadi dia takda masalah lah nak baiki wayar tv tu semula....

kami adik beradik ni dah biasa kena sebat dengan hanger waktu kecik2 dulu..taktaula ya knp kami ni nakal sgt..tp adik saya baik sikit..cuma ada sekali masa umur dia 5-6 tahun kena sebat dgn mak sbb merajuk taknak makan, lepas tu pergi pulak pam biskut tu kat dalam mangkuk tandas tanda protes..hm..sapa suruh...

akhirnya.. cerita kanak-kanak bukanlah menjadi kebanggaan kami sebenarnya.. sekiranya dikenang kembali segala perlakuan kami pada mak baba sungguh memalukan..tapi bila besar ni kami berhasrat utk berbakti pada mak baba..abang saya yg dulunya sgt nakal, suka cabut n ponteng sekolah kini dah jadi seorang peguam..kakak-kakak yang dulunya macam tom and jerry juga sudah membesar dengan kerjaya dan keluarga masing2..adik saya yg pam biskut dalam mangkuk tandas tu juga kini akan masuk ke unimas dalam masa beberapa bulan lagi...alhamdulilah..ada hikmah disebalik kegarangan mak baba dulu...


p/s : mak baba , lagu ni aisyah hadiahkan khas buat mak baba yang selama ni banyak berkorban untuk kami daripada abang taha sampailah ke ateh..aisyah nak mohon maaf atas segala kesalahan yg dilakukan selama ni..

terima kasih juga kepada maher zain yang buat lagu ni..:)...sungguh banyak memberi kesedaran kepada ramai orang supaya menghargai ibu dan ayah kita..

Number 1 for me..

i was a foolish little child
crazy things i used to do
and all the pain i put you through
mama now i'm here for you

for all the times i made you cry
the days i told you lies
now it's time for you to rise
for all the things you sacrificed

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

and now i finally understand
your famous line
about the day i'd face in time
'cause now i've got a child of mine

and even though i was so bad
i've learned so much from you
now i'm trying to do it too
love my kid the way you do

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
oh, oh, number one for me

you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
you know you are the number one for me
oh, oh, number one for me

there's no one in this world that can take your place
oh, i'm sorry for ever taking you for granted, ooh
i will use every chance i get
to make you smile, whenever i'm around you
now i will try to love you like you love me
only god knows how much you mean to me

oh, if i could turn back time rewind
if i could make it undone
i swear that i would
i would make it up to you

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

mum i'm all grown up now
it's a brand new day
i'd like to put a smile on your face every day
mum i'm all grown up now
and it's not too late
i'd like to put a smile on your face every day

the number one for me
the number one for me
the number one for me
oh, oh, number one for me

Maher Zain – Number One For Me




3 comments:

  1. M@k moo TeRsAyaNg!!May 10, 2012 at 9:30 PM

    mak kate.... ape y berlaku tu akn jadik kenangan manis seumor hidop... ;)

    satu daripade nye kaki asah y terbelah uh... hahaha(^_^)Y

    cessss,, adik ateh baik ke?? haha,, biskut2..
    mak mmg wonder woman.. sume bende die tau.. bilang aja...... dia pasti tau..
    mak,chef bolee, engineer bolee,, dr boleh,, bomoh pong boleh,, haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...ateh bawang putih!..

      baik la tu..merajuk je nak pam makanan kat tandas..mengamuk la mak..haha.

      he..moga anak2 perempuan mak boleh jd multitasker mcm mak juga ler..

      tp part tok bomoh tu bg kak ani..:D

      Delete
  2. Alhamdulillah..setiap org zaman kanak2nya pasti x akan sunyi dgn kelakuan nakal2 kt kan..kdg2 tgelak teringat zaman knk2 yg kt semua pnah lalui..

    ateh buang biskut dlm tandas ye, selamat x sumbat tandas tu, klu tdk lg bisinglah mak marah, kan2..hehe..aisyah da tak nakal2 lg kan..hehe..Alhamdulillah, kt semua telah mendapat memikirkan pkr yg baik dan buruk..buat ateh, tahniah ye dpt melanjutkan pelajaran di unimas..

    setuju dgn pandangan dan pendirian aisyah, setiap hari adlh hari ibu dan juga ayah kt..krn merekalah wujudnya kt di dunia ini..krn mrk jglah menjadikan kt seperti hari ini..marilah kita semua sentiasa mendokan kesejahteraan pd ibu dab ayah kita serta akan ditempatkan di tempat2 org yang beriman, insyaAllah, amin..

    ReplyDelete