Saturday, August 13, 2011

bubur Trego

bismillah..
salam.kembali smula setelah lama menyepi.harini dpt berehat, cuti kerja. >,>..jd kesempatan nilah sy gunakan utk ke dapur menyiapkan juadah berbuka.lama dah tak balik rumah.harini dpt duduk rumah nikmat sgguh rasanya..huu. mak kata, "ha, dapur ni awk punya sekarang.sila gunakan....".so, utk berbuka sy nak kongsikan pada kwn2 resepi bubur trego. trego bkn prego ya.prego tu sos utk spagetti..:P..trego ni sejenis bijiran,bentuknya sama mcm barli, tp agak lonjong sedikit bentuknya.

bahan-bahan : 
-satu paket trego
-air 5 gelas
-daun pandan 
-2 senduk gula
- sparuh dari gula melaka
-secubit garam
-santan (separuh kelapa parut)
-biji sagu

cara membuat :




- rebus trego dgn air hingga kembang. masukkan daun pandan supaya wangi.
-dah kembang masukkan secubit garam, gula (2 senduk),dan gula melaka yg telah pun dihiris halus.
-kacau hingga rata.



-masukkan santan. kacau dgn api perlahan (kalau buka api kuat, nnt bubur pecah minyak)
-masukkan sagu. 
-kacau hingga mendidih dan warna dah siap rata dan masak.



-siap..mudah kan?...boleh angkat, dan hidangkan..^_^...

selamat menyambut ramadhan..ramadhan digalakkan berbuka dgn makanan manis, jika tiada kurma boleh digantikan dgn bubur manis ni.ok..selamat mencuba ya kwn2!.

4 comments:

  1. mai, trego ni ada nama lain tak? penah makan bubur ni.. tapi rasa cam nama lain. ehe

    ReplyDelete
  2. hoho..kt pun tk pasti pulak diah...sbb makcik2 kat kampung kt pun panggil trego je...he..jarang org buat trego ni,zaman mak2 kt punye resepi..nnt kt tanya mak kt kalau trego ni ada nama lain..:D

    ReplyDelete
  3. haaaaaa. dah tahu! bubur gandum kan?

    ReplyDelete
  4. oo nama melayunye bubur gandum ke..he..ntahla...gandum pun gandumlah..

    ReplyDelete