Thursday, March 1, 2012

ghuraba' zaman moden




Ghuraba'...iaitu orang-orang yang asing..
Islam began as something strange and will revert to being strange as it began..


saya mula memikirkan dengan begitu mendalam maksud hadith di atas selepas kelas ungs(islamic worldview td)..classmate cuma 11 orang jd saya sungguh rasa bertuah Allah berikan kesempatan utk berada dlm kelas yg kecil ni.


kata lecturer sy..barat mencipta satu teori yang dipanggil post-modernism..konsep moderniti, pembaharuan..namun yang menjadi masalah ialah modernity takkan pernah sebulu dengan tradisional..jd tradisional di sini ialah religious iaitu agama. kata mereka, religious lah yg menjadi penghalang kepada berlakunya modernism.


jd sebab tu..modernism membawa masyarakat..kita-kita ni ke alam yang kita akan nampak indah tapi jauh daripada nilai-nilai islam yang sebenar.salah satu cabang modernisasi ialah hedonisme.


contohnya..sejak akhir2 ni hangat pulak lah kes pembatalan konsert penyanyi erykah badu.. saya bknlah begitu mengikuti perkembangan sgt. tp bila tgk update kwn2 di fb tu taula sedikit isu2 semasa..kalau kita perhatikan..ramai yg berbalah ttg isu ni..ada yang mempertahankan, dan alhamdulilah tak kurang juga yang menentang..


namun,saya lebih suka untuk menjadi seorang pemerhati yang menganalisa perbincangan mereka. dan melalui pemerhatian tu saya sungguh kesian dgn segelintir umat islam yang kecelaruan identiti..masih lagi belum faham tentang sensitiviti umat islam..ada yg comment "jdlah open minded sikit..perkara kecik je pun"..hm..


i just wondered..if u considered it as a small issues, then what is your biggest issues?...


saya menyokong pembatalan tersebut bkn hanya setakat menentang kelancangan perlakuan eryka tu shj. ttp sebenarnya, ada impak yg lebih bahaya yg ramai umat islam tak nampak sekiranya berlangsungnya konsert tersebut iaitu ancaman budaya hedonisme..sebenarnya kita dah lama diancam pun..cuma konsert ni 'rencah2' tambahan lagi..maklumat lanjut tentang bahayanya ada di sini :


http://www.ismaweb.net/v4/2011/12/pengaruh-pemikiran-liberal-punca-utama-kecelaruan-identiti/


apabila budaya hedonism mula meresap ke dlm tubuh,mengalir mengikut rentak perjalanan darah dan meracuni setiap urat nadi manusia, mereka mula menjadi seorang penagih kepada hiburan dan hamba kepada nafsu. nauzubillahiminzalik....Ya Allah, jauhi kami..


kerana itu...
beruntunglah si ghuraba'..tika orang lain sudah jauh hanyut dengan kejahilan..tika orang lain masih dibuai-buai dengan keasyikan tontonan wayang dan movie,konsert dan korea, game dan bola..kau masih lagi di sini..hidup dengan tradisi islami..


moga Allah kurniakan kita sifat2 para ghuraba'...


wallahualam..

No comments:

Post a Comment