Friday, January 6, 2012

kanak-kanak watak yang paling jujur

gambar hiasan




mengimbau kembali kenangan ketika saya dan beberapa rakan mengendalikan program Kem Anak Soleh Anak Cemerlang tempoh hari, satu peristiwa lucu yg masih terngiang2 di telinga saya..


ketika tu..slot ice breaking bermula..peserta semua diarahkan untuk melukis gambar haiwan/bunga atau apa2 shj yg menjadi kegemaran diri mereka sendiri..dipendekkan cerita..gambar yg mereka lukis kemudian diagih2kan secara rambang kepada peserta lain tanpa menulis nama mereka di situ..


sorang kakak ni, sy panggil dia sbg kak iman, memilih satu lukisan kucing yg dilakar oleh seorang peserta..kemudian kak iman tanya


" okeh....milik siaaapa kucing nii??.."


tiba2 sorang peserta menjawab spontan...Allaaaah!!..


terkedu kami kat situ..sy tergelak sekejap..sbb cara k.iman tanya soalan pun mmg jawapan sebenarnya akan jadi begitu juga..:D
lainlah tanya pada budak2 tu siapa pemilik yang melukis gambar kucing ni...


peristiwa kedua berlaku ketika saya pernah mengajar di sebuah sekolah..pra-sekolah..lebih kurang 3 tahun yg lalu..


ada sorang murid ni tiba2 datang kat meja saya..


"cikgu aisyah!..kenapa muka cikgu banyak bintik2 merah?..cikgu kena chicken pox eh?.."..>,>"


ok..waktu tu sy tersedar yg mmg muka sy sedang bermasalah waktu tu sbb salah guna produk kulit..cuma bila bdk2 yg tegur sy tersentap lah sekejap, teruk sangat ke muka aku nih smpai bdk ni ckp mcm org kena ciken pox?..heh.


otak kanak-kanak memiliki minda yang polos,masih lagi muda dan mereka menafsirkan sesuatu yang dekat dan familiar dengan diri mereka..kebanyakan cara kanak-kanak berfikir berdasarkan kepada apa yang berlaku kepada persekitaran dan didikan keluarga mereka.


utk mencapai pemikiran tahap kritikal bergantung kepada bagaimana ibubapa mendidik anak2 mrk juga.. SES (social economic Status) ibubapa memainkan peranan yg penting dalam perkembangan minda anak-anak itu sendiri.


dan paling utama tahap perkembangan mental kanak-kanak ada tahapnya. Cuma kanak-kanak yang ada kelebihan mental yg lebih matang spt adi putra tu dikategorikan sbg kanak-kanak yg special..dipanggil academic gifted learner. ada, cuma tak ramai..


bila kak iman tanya milik siapa kucing ni..otak anak2 ni memang dah set setiap kejadian dan penciptaan ialah datang daripada Allah..perkataan milik bagi mereka dah bermaksud kepunyaan Allah..untuk mencapai tahap dia memahami kiasan bahasa, atau maksud tersirat disebalik setiap kata belum lagi ditahap pemikiran dan umur mereka..sebab tu, kanak-kanak merupakan watak yang paling jujur..mereka mengatakan apa yang berlaku depan mata, terlintas dalam minda mereka,serta pengetahuan yg ibubapa/cikgu ajarkan ..


sebagai ibubapa misalnya..cara pemikiran anak-anak sebegini lah yang perlu kita jaga..bagaimana anak-anak melontarkan sesuatu perkara atau menuturkan sesuatu perkataan berkait rapat dengan cara didikan kita.kalau anak-anak suka bercakap dengan perkataan kotor atau yg asing di telinga, cuba kita selidiki apa puncanya..pernah tak kita tuturkan ayat sedemikian?..atau bagaimana pula suasana di sekolahnya?..


Bentuk pemikiran anak-anak yang polos sebegini dengan perkara-perkara baik, fakta dan kebenaran..Konsep ketuhanan,kejadian alam, cerita tentang akhlak yang baik,kisah teladan daripada sirah, wujudkan suasana soleh dan tunjukkan contoh yang terbaik buat kanak-kanak..ajar mereka sejak kecil adab-adab dalam berkata-kata.


kadangkala..kita tak mampu berikan pendidikan yang terbaik buat mereka..namun, kita masih boleh cari cara lain..byk kem ibadah, kem tahfiz, atau juga kem yang bermotifkan pembentukan peribadi anak-anak yang soleh..ada juga 'private teacher' yang boleh diupah utk dtg ke rumah dalam membimbing kanak-kanak..cuma sy faham,tak semua org mampu..


jika sebegitu..ambillah peranan kita agar menjadi ibubapa atau guru contoh yang dpt menjadi Qudwah yg terbaik untuk kanak-kanak seperti ini.InsyAllah..kita cuba yang terbaik..hasilnya kita serahkan pada Allah..yang penting kita dah berusaha sebaik mungkin..


wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment