Saturday, May 28, 2011

cik komit + cik men = komitmen = istiqomah

hampir setiap hari saya jumpa wanita yg berpurdah..sbb duduk uia,ia merupakan suatu pemandangan yg biasa..:)..cuma terdetik dalam hati,bkn mudah utk jaga purdah..moga Allah terus kuatkan hati mereka berpurdah disebalik asingnya budaya berpurdah dalam kehidupan masyarakat melayu..saya juga faham bila seorang wanita berani buat keputusan utk berpurdah,dia kena terus belajar utk istiqomah..dugaan dan ujian jadi bertambah berat..sedangkan kita yg bertudung terasa beratnya memegang tanggungjwb memelihara nama islam dari tercemar..biasalah wanita kan agen fitnah..(-_^)Y...

rumah kecil tiang seribu,
rumah besar tiang sebatang,
dari kecil ditimang ibu,
sudah besar ditimang gelombang..
(pantun yg saya curi dari majalah Al-islam..heh..;).

nak dijadikan cerita,pada satu hari tu, sy duduk di hs kafe menantikan kedatangan cik amal soleh dan cik aisyah meletup(sebab dia ada kamera dslr,jadi kami panggil dia aisyah meletup..:D..)..duduk minum2 sambil2 tu kami pun bercerita soal komitmen dan istiqomah kita dalam setiap perkara yang kita lakukan..baik komitmen dari segi pelajaran, kerja-kerja kelab yang menimbun,dan assignment yang tak pernah segan-segan bertandang dalam hidup kita,dan komitmen kita dalam menjaga syarat2 untuk jadi wanita solehah..

soal istiqomah kalau buat memang payah...dalam bahasa yang lebih mudah istiqomah ni bermaksud kerja yang dibuat secara berterusan..amik contoh mudah berblogging..nak istiqomah tulis setiap minggu payah la jgk...:D..

lagi satu,istiqomah dalam menutup aurat...dah byk orang yang tahu cerita tentang tutup aurat...dah byk orang yg sedar tutup aurat dengan sempurna itu wajib..mungkin ramai juga yang dah tahu, menyarung kain untuk menutup rambut sehingga ke paras bawah dada itu juga adalah kewajipan dan mesti dibuat...tapi nak istiqomah utk taat perintah Allah ni..memang syaitan dok sukalah kacau tak bagi kita ikut ckp Allah...

jadi...nak salahkan syaitan ke kalau kita taknak tutup aurat ek?...hm..: /...nak salahkan syaitan pun mmg kerja dia suka menyesatkan manusia..:P...kerja dia mmg dah tentu salah..Allah jamin bagi dia neraka jahannam yang menggelegak..dia pulak nak cari teman yang boleh dibakar sama-sama kat dalam neraka..dan sudah tentunya jin dan manusia..kita sedar syaitan tu jahat....tp knp merelakan diri kita diperkudakan oleh syaitan sesuka hati?..

sebenarnya,kita boleh lawan godaan syaitan...cubalah utk tutup dulu aurat tu...hak rambut dan anggota2 yg wajib ditutup itu bukan hak milik umum...aurat kita itu kan mahkota..^_^.....kena jaga elok-elok..hanya orang yang berhak yang layak tengok...perempuan memang fitrahnya suka pada kecantikan dan kekemasan..tapi jgnlah bagi tengok aurat pada kumbang-kumbang yang tak selayaknya terima..cantik rupa takda makna,kalau tak dijaga..seolah-olah meletakkan harga yang murah pada barang yg sgt bernilai tinggi..rugi...rugi...bunga satu masa akan layu...bila dah layu bukan setakat kumbang taknak dekat kutu pun belum tentu..>,<..


saya teringat satu cerita dari  buku bimbingan buat putera-puteriku...pada suatu hari ada seorang wanita tua yg mmg sgt uzur berjalan melintas sebatang jalan raya...situasi ini berlaku di kota belgium suatu ketika dulu...namun takda sorang pun yg menawarkan diri untuk membantu wanita tua ni..penulis (syeikh Ali thantawi yg waktu tu bersama dengan rombongan kemudian mengajak teman-teman dia untuk membantu wanita tu..salah sorang ahli rombongan kemudian mengatakan bahawa wanita tua tu dulunya seorang perempuan yang cukup terkenal di daerah tersebut...ketika muda dia seorang yg cukup terkenal kerana kecantikannya..sampai lelaki-lelaki tak rasa rugi untuk mengeluarkan duit semata-mata untuk melihat wajahnya dalam pertunjukkan fesyen mahupun meminta yg lebih-lebih dari tu...kemudian apabila usia dia menginjak tua,kecantikan sudah layu, lelaki-lelaki jadi geli untuk tolong mengangkat, menyentuhnya, dan membantu dia lintas jln..

hm...betapa hinanya diri kita kalau tidak menjaga maruah dan kecantikan kita...kalau Allah tak beri balasan didunia, akhirat itu mmg akan pasti dia balas dgn seksaan yg lebih menyakitkan..

***********

istiqomah itu mmg sukar..tapi boleh diusahakan..contohnya,kelas saya seawal jam 8 pagi..jadi saya perlu keluar lebih awal supaya boleh jln ke kelas dengan melenggangnya tanpa perlu tergopoh-gapah..nak hirup udara segar pun tenang...jadi, untuk teruskan istiqomah saya kena letakkan reward kalau nak habit ni jadi berterusan..(mcm teknik behavioral therapy pulak..:D)..

 contoh,kalau nak hirup udara segar pagi-pagi + jln melenggang kangkung takyah berlari2 kejar kelas + sempat berpeluang baca ma'thurat sewaktu  berjalan,saya mestilah keluar dari bilik pada pukul 7.15 atau sebelum 7.30 pagi..kalau terlambat, kena denda diri sendiri tak boleh makan nasi tengahhari...contooh...:D..

fitrah manusia mmg suka pada hadiah...Allah pun bagi hadiah jika kita taat pada perintahnya...malah hadiah yg dia berikan juga lebih baik dari dunia dan seisinya..masyaAllah...
 jadi kalau nak belajar tutup aurat ke,istiqomah dengan tadabbur quran 5 muka surat setiap kali lepas solat ke, bagi sedekah rm1 setiap hari ke,cubalah kita untuk letakkan keyakinan pada reward yg Allah akan beri...insyAllah..yakinlah....Allah akan bagi...Allahurrahmanurrraheem...Allah maha pemurah maha penyayang...dan insyAllah keikhlasan hati akan datang bila kita dalam proses utk minta hadiah dari Allah..^_^

''hanya Allah sebaik-baik tempat bergantung..sebaik-baik tempat berlindung...''..

sekian..

5 comments:

  1. cik mai..entri yg menarik sebab ada nama kita=)
    moga kita terus thabat d jalan dakwah..amin

    ReplyDelete
  2. amboih amal solehaah....sbb ada nama awk aje la jadi menarik...hehe...yg lain tak menarik?..heh..gurau aje..
    insyAllah...moga terus tsabat..

    ReplyDelete
  3. " boleh jln ke kelas dengan melenggangnya tanpa perlu tergopoh-gapah..nak hirup udara segar pun tenang "

    hahahah..mmg k.mai yg sy kenal..

    moga kita 'iffah dalam menjaga kehormatan sbg seorang wanita.. tp kenkadang bila tergembira2 di khalayak ramai terlupa nak control.. huahua3 :D

    cmne ye tu?

    ReplyDelete
  4. heheh...lawakla aisyah ni..tu la pasal..sbb tu kalau dekat khalayak ramai kita kena berlakon serius sikit..tp kalau sesama kita bolehla nak buat otai..kekeke~..

    sbb mmg ke'over'an kita dekat khalayak ramai ni mengundang pandangan yg tak manis pada mata masyarakat..

    tp kan,kalau ssh nak control ada satu tips tau syah, tutup muka,tutup mulut cepat2..cubala try test..:D

    ReplyDelete
  5. first time nk cment ni.. salam tok amal dan aisyah.. susa kn nk istiqamah ni... lg2 ble out of control..smoga kte semua sntiasa istiqamah.. mcm cte rmput yg sya pnah cte dlu..

    ReplyDelete