Monday, August 30, 2010

sejarah terciptanya bendera Malaysia




kalau cerita tentang merdeka,saya yakin anda semua ramai yang dah belajar dan tahu sejarah bagaimana negara Malaysia mencapai kemerdekaan kan...^_^..jd,di sini saya bknlah hendak bercerita bagaimana Tanah Melayu mencapai kemerdekaan tetapi ingin berkongsi cerita sedikit bagaimana negara kita secara rasminya mempunyai bendera sendiri.

Sejarah penubuhan bendera Malaysia bermula sekitar tahun 1949...waktu tu sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan terdiri dari menteri2 bagi memilih dan menentukan bendera manakah yang akan menjadi simbol negara kita...pertandingan ini  telah di hadiri oleh 372 orang karyawan...dan akhirnya hanya tiga design bendera yang dipilih..
design pertama::


design kedua::




design ketiga::





dan akhirnya Majlis Perundangan Persekutuan menjemput orang ramai utk menilai ketiga2 bendera ni...melalui kelolaan akhbar Malay mail, suara ramai sepakat utk memilih design yang ke-3...rekabentuk tersebut adalah ciptaan seorang arkitek kerajaan Johor, Mohamad bin Hamzah..

kalau kire2 balik stripes biru-putih kat atas tu cuma ada 11 je kan?...sbbnya ketika tu, tanah melayu belum bergabung dengan sabah,sarawak dan Singapore...setelah digabungkan 14 negeri, dan sedikit penbaharuan ke atas design bendera Malaysia barulah kita mempunya 14 stripes merah-putih..

walaupun Singapore mengisytiharkan untuk berpisah dgn Malaysia pada tahun 1965, 14 jalur di bendera tu ttp di kekalkan...dan membawa maksud keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan....gitulah ceritanya....

_____________________________
sumber info:  http://pmr.penerangan.gov.my/

No comments:

Post a Comment